Om Anne Katrine

Om Anne Katrine

Hvad skal der til for, at kommunikationen lykkes?

Det grundspørgsmål har altid interesseret mig. Og min nysgerrighed har drevet mig i mange retninger fra journalistisk håndværk til forskningsmæssig fordybelse, fra analyse til undervisning og foredrag.

Min faglige baggrund er cand. mag. i retorik, senere fulgt op af den første danske ph.d.grad i retorik i 2000. Og hele tiden suppleret af erfaringer med at gøre en forskel med den viden, jeg tilegner mig og udvikler.

Siden 2001 har jeg haft min egen virksomhed for at kunne gøre det, jeg tror mest på: udfordre kommunikationen kritisk og identificere, hvad der skal til for at gøre det bedre. Vel at mærke uden at løse problemerne for organisationerne som et klassisk bureau, men ved at hjælpe dem til at gøre det selv. Og uden at lade identifikationen af udfordringen være målet i sig selv, som i et stærkt forenklet klassisk forskningsperspektiv.

Jeg har arbejdet for en lang række af danske organisationer i det private fx  Novo Nordisk, Danske Bank, TDC, Carlsberg og Novozymes, i det offentlige fx Folketinget, Videnskabsministeriet, Forsvarskommandoen og Københavns Kommune.

I tidens løb har jeg også arbejdet meget med efteruddannelse af kommunikationsfolk. Oprindelig hovedsageligt i samarbejde med Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Den journalistiske Efteruddannelse, men de seneste år især i samarbejde med Sascha Amarasinha på efteruddannelsen Strategisk Kommunikationsrådgiver på Teknologisk Institut. Fordi erfaringen viste mig, at det var lidt for ensidigt med udelukkende, traditionel teoretisk efteruddannelse. Hvis rådgiverkraften skal styrkes, skal den enkelte rådgiver pgså arbejde med sine egne rådgiverkompetencer i praksis.

Min viden gør jeg mig umage for at dele, bl.a. i over 20 bøger, talrige artikler og medieoptrædener.

https://dk.linkedin.com/in/annekatrinelund